Wat zijn arbeidsvoorwaarden?

Wat zijn arbeidsvoorwaarden? Arbeidsvoorwaarden zijn gemaakte afspraken tussen een werkgever en een werknemer met betrekking tot een recht of plicht in het kader van de arbeidsovereenkomst. Deze arbeidsvoorwaarden kom je overeen op het moment dat je een arbeidsovereenkomst aangaat. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen primaire, secundaire, tertiaire en quartaire arbeidsvoorwaarden.

Arbeidsvoorwaarden staan nooit helemaal vast. De wet, cao of bedrijfsregeling stellen vaak wel minimale eisen aan bepaalde voorwaarden. Maar er is altijd ruimte voor onderhandeling. Onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden doe je tijdens je sollicitatieperiode. Uiteraard moeten jouw eisen wel reëel zijn. Het zou zonde zijn als je jouw droombaan misloopt, omdat je bijvoorbeeld per se over die auto van de zaak wilt beschikken.

Onderhandelen over arbeidsvoorwaarden

Veel sollicitanten denken geen invloed te hebben op de arbeidsvoorwaarden. Dat is niet helemaal juist. Is er al veel tijd in jou geïnvesteerd? Ben jij één van de enige (overgebleven) kandidaten? Of zegt je toekomstige werkgever jou graag bij zijn team te willen hebben? Dan wil de werkgever de procedure graag tot een goed einde brengen. Doe hier vooral je voordeel mee en accepteer niet gelijk het eerste aanbod. Wij geven jou hieronder een aantal do’s omtrent één van de, of misschien wel dé belangrijkste arbeidsvoorwaarde: de hoogte van het salaris.

Tips salarisonderhandelingen

  • Weet wat je waard bent. Probeer te achterhalen wat anderen met jouw ervaring en leeftijd verdienen bij deze werkgever en bij andere potentiële werkgevers. Zit de werkgever onder dit salaris, dan is de kans groot dat je dit salarisvoorstel nog op kunt krikken.
  • Probeer ervoor te zorgen dat de werkgever als eerste met een salarisvoorstel komt. Als je toch wordt gevraagd om een indicatie, kaats de bal dan terug. Geef bijvoorbeeld aan dat je verwacht dat het salaris marktconform is, of geef een range aan van wat jij acceptabel vindt. Probeer het bewust wat vager te houden, zodat er onderhandelingsruimte is.
  • Wees flexibel tijdens de salarisonderhandelingen. Misschien kun je niet precies ontvangen wat je voor ogen hebt, of zal je compromissen moeten sluiten. Wanneer jij koste wat het kost een hoog salaris wil, dan kan dit een frisse start binnen de nieuwe functie in de weg zitten. Uiteindelijk moet jouw motivatie om aan de slag te gaan altijd voorop blijven staan. Houd in je achterhoofd dat het salaris onderdeel is van het totaalplaatje.
  • Ken de persoon met wie je onderhandelt. De onderhandelingsruimte kan namelijk afhangen van de persoon met wie je onderhandelt. Iemand van P&O hanteert vaak strakkere marges dan een manager (die jou uiteindelijk graag als werknemer wil hebben).
  • Wees eerlijk. Wanneer de werkgever jou vraagt wat je in je huidige baan verdient, is het niet verstandig om een hoger bedrag te noemen. Want wat nu als er op een later moment om je loonstrook gevraagd wordt? Je bent niet wettelijk verplicht om op dit verzoek in te gaan, maar realiseer je wel dat dit af kan doen aan je geloofwaardigheid.

Binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek?

Zit jij met vragen als..
Lees dan de volgende artikelen...
Liever persoonlijk advies?
onderhandelexpert Salaris onderhandelen

Neem dan vrijblijvend contact op